Průplav mezi Otrokovicemi a Rohatcem byl postaven v letech 1936 - 1938, a to hned ze dvou na sobě nezávislých důvodů. Tím prvním byla snaha o zlepšení hladiny spodních vod po regulacích Moravy a druhým důvodem byl sen o propojení Dunaje, Odry a Labe. V roce 1960 byla plavba na Baťově kanále pro neekonomičnost ukončena. V roce 1995 byl průplav Otrokovice - Rohatec zařazen mezi využitelné vodní cesty.
Délka Baťova kanálu (Otrokovice - Sudoměřice) je zhruba 60 km a jeho průměrná hloubka je 1,5 m. Celkově je splavný od Kroměříže do Hodonína, ale je zde několik překážek (Otrokovice a Sudoměřice). Celou vodní cestu přetíná na 50 mostů. Na Baťově kanálu je postaveno 15 přístavišť (slouží ke krátkodobému kotvení) a 9 přístavů (slouží k dlouhodobému kotvení plavidel).
Provoz na Baťově kanálu začíná v dubnu, oficiálně se plavební sezóna odemyká 1. května a zamyká se 28. října. Když je dobré počasí, půjčovny lodí fungují i po tomto termínu.
Na kanálu je možné řídit loď bez jakéhokoli oprávnění do výkonu 20 kW. Návštěvníci Baťova kanálu si mohou vypůjčit člun (pro 5 osob), který si řídí sami, nebo si vybrat některou z pravidelných plaveb určenou pro větší skupiny osob. Velmi oblíbené mezi turisty je zapůjčení hausbótu (obytná loď) na prodloužený víkend, či celý týden, kdy návštěvníci mají možnost projet celou trasu Baťova kanálu a k tomu poznat památky a krásy jeho okolí.
Vlastníkem této vodní cesty je stát. Financování a rozvoj Baťova kanálu zajišťuje stát, kraje a obce s využitím dotací z EU.
Více informací o této pozoruhodné vodní cestě najdete na oficiálních stránkách www.batacanal.cz.
Zdroj: http://www.batacanal.cz
Markéta Říhová, 08/2009